blogs voor

fondsenwervers

7 tips voor fondsenwervers over Crowdfunding

Auteur: maartje

Categorie: Social Media

Datum: 05 Oct 2012

Reacties: -

Tijd: 13:47 uur

Bekeken: 3093x

 

Crowdfunding is het werven van fondsen via kleine bedragen bij een grote massa mensen. Naast het werven van fondsen biedt crowdfunding ook marketing/communicatie-mogelijkheden en helpt het bij het binden van supporters. Voor fondsenwervende organisaties biedt crowdfunding veel kansen. In dit blogartikel vind je 7 crowdfundingtips voor fondsenwervers.

1. Niet alle crowdfunding platforms zijn geschikt voor iedere fondsenwervende organisatie. Veel platformen richten zich alleen op individuen en hun persoonlijke projecten. Als fondsenwerver kun je op deze platformen geen projecten voor je goede doel kwijt. Sommige platformen keuren crowdfunding projecten voor een goed doel zelfs niet goed. Andere platformen richten zich specifiek op de creatieve sector, zoals het welbekende Voor de Kunst. Alleen als kunstinstelling of kunstenaar kun je hier je projecten dus goed kwijt. Daarnaast zijn een aantal platformen beperkt tot specifieke landen. Kickstarter is bijvoorbeeld alleen maar te gebruiken als je een Amerikaanse bankrekening hebt. Kies een platform wat bij jou past.

2. Aan crowdfunding zijn kosten verbonden. Houdt hier rekening mee. Meestal gaat het hierbij om een combinatie van kosten in rekening gebracht door het platform en transactiekosten per donatie. De transactiekosten zijn vaak een percentage van iedere donatie, of een vast bedrag per donatie. Het kan ook zijn dat je een percentage over het eindbedrag betaald. Dit leidt al gauw tot behoorlijk hoge kosten. Het percentage dat je betaalt is gemiddeld al gauw 5%. Bij een gemiddelde donatie van €30,- betaal je dan €1,50 per donatie. In andere gevallen betaal je vooraf een vast bedrag. Vaak staat hier iets tegenover, zoals de mogelijkheid om jouw crowdfunding pagina naar jouw eigen huisstijl in te vullen, extra communicatiemogelijkheden met je achterban of meer inzicht in de statistieken van jouw project. Hierdoor kun je je crowdfunding pagina inzetten als een volwaardig marketing communicatie kanaal.

3. Specifieke projecten met een concreet (en zichtbaar) doel zijn een must. Donateurs hebben een steeds groter wordende behoefte aan transparantie en een concreet doel biedt dat. Een project met het doel om 3 waterputten bouwen in een specifiek dorp in Afrika is veel concreter dan het doel om mensen in Afrika te helpen. Donateurs weten in het eerste geval veel beter waar hun geld naartoe gaat.

4. Een goede pitch is belangrijk en een video kan hierbij helpen. Een eerlijk, persoonlijk verhaal komt het beste over met behulp van een video. Internationaal crowdfunding platform IndieGoGo heeft dit geanalyseerd en uit hun onderzoek blijkt dat campagnes met video gemiddeld 114% meer geld krijgen dan campagnes zonder video (bron: http://www.indiegogo.com/blog/2011/12/indiegogo-insight-pitch-videos-power-contributions.html). Naast video spreken ook afbeeldingen meer tot de verbeelding en vergroten de kans dat het streefbedrag wordt gehaald.

5. Projecten hebben een grotere kans van slagen zodra de eerste donatie binnen is. Zien geven doet geven. Vraag daarom eerst aan de mensen die het dichts bij jou of je organisatie staan of ze jouw project willen steunen, de massa volgt later.

6. Campagnes waarbij er regelmatig updates worden gedaan over de stand van zaken rondom het project hebben een grotere kans van slagen dan campagnes zonder updates. Updates brengen gevers niet alleen terug naar je pagina, maar trekken ook de aandacht van bezoekers die nog niets hebben gegeven. Updates betuigen van een actief campagne team, dat zich ook echt inzet om het doel te halen. Blijf in contact met je donateurs.

7. Veel goede doelen met meer dan één project kiezen voor een eigen crowdfunding platform. Dit is handig omdat je op deze manier gevers bij je kunt houden en ze, nadat ze een bijdrage hebben geleverd aan een bepaald project, attent kunt maken op andere projecten van jouw organisatie. Op crowdfunding platformen die voor meerdere organisaties of mensen toegankelijk zijn is het moeilijker om dit te doen. Een goed voorbeeld van zo’n eigen crowdfunding platform is het ‘My projects platform’ van Cancer Research UK (http://myprojects.cancerresearchuk.org). Met dit platform werd er al meer dan een miljoen GBP opgehaald voor onderzoek naar kanker. Cancer Research UK geeft bezoekers de kans om geld te geven aan het onderzoeksproject dat het dichtste bij hun hart ligt.

Mobillion helpt fondsenwervende organisaties graag bij het opzetten van een eigen crowdfunding website met onze dienst iGive Crowdfunding. Kijk hier voor meer informatie of laat uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact op.

Reageer    

services

Vergroot de effectiviteit van uw fondsenwerving met onderstaande oplossingen:

 

zoek op site

twitter